29 september, 2009

Tisdagstema: Verktyg


Satt och funderade på hur gammal min symaskin är, ja detta verktyg använder jag inte längre när jag syr jag har en av modernare snitt men jag och min syster har sytt ganska mycket på vår mors gamla symaskin och den fungerar fortfarande. Jag får nog åka till Huskvarana fabriksmuseum och se om den finns där och när den i så fall tillverkades. Min mamma sydde underbart söta klänningar till mig och mina systrar, när vi var små, vi hade ofta lika dana klänningar alla tre, jag minns särskilt de vita klänningarna med små röda rosor vi var så söta då.

5 kommentarer:

  1. Vilken vacker maskin, jag skulle så gärna vilja ha en sån gammal =) Dom är så vackra att se på och om de skulle fungera är det ju bara en bonus =) Kul tolkning, mina verktyg för idag hjälper mig att överleva =)

    SvaraRadera
  2. Välbevarad och den ska du vara glad att du har kvar. Det har med en flitig hand sytt en del kläder.
    Titta gärna på min insamling för Rosa Bandet och bröstcancerforskningen. 20 kvinnor får varje dag i Sverige diagnosen bröstcancer, en skrämmande hög siffra. Alla uppgifter finns på min blogg.
    /Margareta

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ja detta är verkligen en gammal hederlig symaskin, ett verktyg som många använde mycket mer förr, tror jag.

    Må fint, önskar Irene

    SvaraRadera
  4. Oi en antikk symaskin! Håper du finner ut av modellens årgang. Min mamma sydde også vakre klær til oss, og vi fikk alltid helt like klær da vi var små :)

    SvaraRadera